Saturday, October 22, 2011

Kerana gonad...e'eh...DONUT

Kalau tengok tajuk....mesti korang fikir cmni kan..

"persahabatan terputus kerana donut...."
"cinta pandang pertama kerana donut..."
"clash kerana donut"...

dan apa-apa lagi kerana gonad donut...



tapi.....ada dua manusia ni.....bergaduh kerana donut! bkn sebab berebut....tapi sebab mereka ini mementingkan adat melayu sangat yang menganjurkan bangsanya supaya bertolak ansur....hah!

KES: Nabilah Ahmad vs Fatin Shamsuddin
hakim:                 Atina Shahida Adnan
tempat kejadian:  bilik F318 blok Insaniah
tarikh dan masa:  22 Oktober 2011, waktu Maghrib gitu...

butir-buitran kejadian..

Atina bawak sekotak Nash Donuts pelbagai design dan rasa( bohong! rasa same je)...dengan niat nak edarkan kepada 12 orang classmates perempuannya...(okay skip this part yang nak tunjuk sikap dermawan atina)...pada waktu kejadian...bella datang bilik and aku(atina) suruh bella amek satu donut......then.........

bella: mane satu chocolate?
atina: bukan banyak ke chocolate??pilihla...
bella: aku nak yang ni...(sambil jarinya menuding ke arah satu donut coklat...

at the same time....fatin pun tengah tengok donut yang same and then....

fatin: e'eh...best kot donut coklat..
bella: ko nak ke??
fatin: eh, xpela..bella amekla...
bella: eh, xpela....ko amekla...aku tak kisah..
fatin: e'eh...xpe....saye tak suke coklat pon (fatin bohong...die ni fanatik coklat)
bella: ye ke??bohong! (pandai bella...x senang ditipu)
fatin: ya Allah! betul.......saye tak suke....(x nak ngaku)

bella tak puas hati, jadi die nak mintak kepastian dari aku....die tanye aku betulkah fatin tidak menyukai donut coklat...at the same time jugak...mata fatin mengerling ke arah aku dengan pandangan tajam...mata mengenyit..at the same time(banyak nye kau nye at the same time),bella ternampak mata fatin mengenyit kt aku...lalu...

bella: shit!!! kau tipu dowh!
fatin: hahahahahahhahahahahahhahahahahhahahahha(speechless sebab dah kantoi)
bella: kalau ko nak, cakap jela....aku cepat bersalah bab2 makanan ni(waddafish??)
fatin: eh xpe....amekla....aye taknak pun yang tu..
bella: okay, aku amek yang ni, pastu aku nak terus lari..aku tak nak tengok muke kau..nanti aku rase bersalah..

jadi itulah yang berlaku...selepas bella mengambil donut coklat sensasi tu, die bergegas keluar bilik dan tidak menoleh ke belakang lagi......aku pun bergegas ke surau..............................................the end..........

aku saje post pasal kejadian ni sebab aku rasa tertarik dengan adat melayu yang satu ni.....
                                                       
                                                            BERTOLAK ANSUR

kerana tolak ansur....mungkin donut tadi tu xde sorang pun nak amek...tu pun sebab bella tak menoleh ke belakang donut tu diambil...kalau tak???
kerana tolak ansur....budak-budak Melayu sume duduk di belakang kalau berada di dalam kelas atau kuliah atau di dewan atau di ceramah ke......last-last...budak2 bangsa lain yang dapat ilmu...kite dapat ape??
kerana tolak ansur....hak-hak Melayu makin lama makin berani dipersoalkan dan dipertikaikan....portion bagi orang Melayu makin kecik....ape lagi yang tinggal nanti???
kerana tolak ansur juga....kepala kita makin dipijak-pijak oleh 'gajah-gajah' dan 'badak sumbu' yang pada luarannya nampak tersenyum kambing pada kita, tapi dalam hati penuh dengan kebencian...

bukan aku nak cakap tolak ansur ni tak bagus....islam sendiri menganjurkan agar kita bertolak ansur..TAPI BUKAN DALAM SEMUA PERKARA!......ingat tu.....dalam islam, selagi mana tak menentang agama, tak bercanggah dengan syariat,ha bertolak ansurlah kau...tapi apabila sesuatu perkara tu dah sampai menyentuh sensitiviti agama, dah sampai boleh menggugat akidah umat islam, istilah bertolak ansur sudah tidak ada...
begitu juga dengan isu Melayu ni.........

sampai tahap mana kita nak bertolak ansur????

haihh....nak jadi Melayu, biarlah bertempat...tempat yang sepatutnya kita amalkan adat-adat kemelayuan, taklah pulak kite amalkan...ni bile keadaan dah ibarat telur di hujung tanduk, takkan kite nak tunggu telur tu jatuh sampai jadi Humpty Dumpty sat on the wall???yang tak boleh disambung-sambungkan semula.........

akhir kata........janganlah kerana sebiji donut, hak-hak kita dibiarkan menjadi milik orang lain........

2 comments:

  1. tina....sera pon penah merase mcm ni...merelakan jer org makan donut sera......tapi mrh jugak la sbb tu yg last tau,,, :D

    ReplyDelete
  2. u rock! suka post ni...serious..=)

    ReplyDelete

U gotta problem wimme??